Leestijd: 4 minuten
Native advertising is een vorm van betaalde content marketing. Native advertising duikt op in een artikel of video, dat gemaakt is door een adverteerder om een product te promoten. Het is gesponsorde content dat in dezelfde stijl opgesteld is als het platform waar het op verschijnt. Vandaar ook het woord “native”, het verwijst naar de samenhang van de inhoud met de andere media die verschijnt op het platform. In deze blog nemen we Taboola en Outbrain onder de loep, twee bedrijven die werkzaam zijn in de wereld van native advertising. Deze twee bedrijven zijn in 2019 gaan fuseren.
Wat is Taboola?
Taboola is een advertentieplatform dat is opgericht in 2007 door Adam Singolda in Israël. Het is een bedrijf dat ervoor zorgt dat een site beschikt over widgets en native advertising. In Google wordt er voornamelijk op verschillende sites beschreven hoe je Taboola kan verwijderen, als je informatie zoekt over het bedrijf. Taboola is een groot bedrijf maar had enkele jaren te maken met veel negatieve ervaringen. De ads die Taboola plaatste op verschillende sites, werden als irritant beschouwt. Adam Singolda verklaarde dat er in het verleden fouten zijn gemaakt, maar dat er aan gewerkt werd. Ze plaatsen nu content met een toegevoegde waarde op sites.
Taboola krijgt geld van adverteerders die aan native advertising willen doen. Bedrijven die content of links willen plaatsen op verschillende sites betalen een prijs aan Taboola. De sites waar Taboola deze content of links op plaatst worden betaald door Taboola.

Wat is Outbrain?
Outbrain is net zoals Taboola een advertentieplatform dat werd opgericht in 2006 door Yaron Galai en Ori Lahav. Outbrain kan voor meer verkeer zorgen naar specifieke onderdelen binnen je site. Voor Outbrain mag je alleen verwijzen naar een blog, video, presentatie of andere content met redactioneel karakter. Links naar productinformatie, commercial of advertentie wordt dus niet toegestaan bij Outbrain. Outbrain heeft dan ook het recht om content te verwijderen en kan uitgevers op een zwarte lijst plaatsen. Als uitgever of als adverteerder kan je via Outbrain meer dataverkeer genereren.
Net zoals Taboola biedt Outbrain widgets aan die geplaatst kunnen worden op een platform. De werking van Outbrain kan je vergelijken met die van Google Adwords. Ook bij Outbrain kies je voor een dagbudget en wordt er gewerkt met CPC, de kost die je wil betalen per klik. De kosten per klik zijn lager dan bij Google Adwords.

Wat zijn de voordelen van native advertising?
Native advertising heeft verschillende voordelen voor jouw merk.
1/ Betere marktsegmentatie
Via native ads kan je het publiek identificeren dat geïnteresseerd is in jouw merk. Op die manier kan je de marktsegmentatie beter bepalen. Door een goede marktsegmentatie spendeer je minder geld aan je reclamecampagnes.
2/ Extra verkeer
Native advertising zorgt voor extra verkeer naar je site. Het is de bezoeker op de website die beslist of hij de inhoud van de native ads leest en erop klikt.
3/ Kleine CPC
Native advertising zorgt ook voor een kleine CPC, wat dus betekent dat je minder kosten per klik hebt.
4/ Betrouwbaarheid
Native ads zorgen dat jouw merkreputatie versterkt wordt. Als de gebruiker jouw bedrijf vertrouwt, deelt hij zijn ervaringen met zijn eigen netwerk. Zorg er dus voor dat de inhoud van de native ad voldoet aan de verwachtingen van de gebruikers.
5/ Hogere attentiewaarde
Aan de hand van een native ad trek je de aandacht van de gebruiker sneller. Zorg ervoor dat je native ads er goed uitziet, zodat de gebruiker zijn aandacht meteen gevestigd is op de native ad.
STRAK kan jou op weg helpen
Bij STRAK kan je terecht voor professioneel advies, maar ook voor een professionele opvolging in verband met native advertising. Daarnaast bieden wij de maximale begeleiding en het maximaal resultaat. Wil je even bijkletsen over native advertising? 😉
Neem gerust contact met ons op via plan@strak.be.