Leestijd: 3 minuten
Google Ads is een hulpmiddel dat in veel bedrijven gebruikt wordt om tegen betaling te adverteren op Google. Maar als jouw bedrijf het doel heeft om geld in te zamelen voor anderen, dan is de betalende Google Ads geen optie. Google wil verschillende doelen steunen en stelt daarom Google Ad Grants ter beschikking voor non-profitorganisaties. Hierdoor krijgen ook non-profitorganisaties de kans om te adverteren op Google.
Maar wat is Google Ad Grants nu precies? Google wil dat non-profitorganisaties hulp krijgen om hun doelen te realiseren. Daarom voorziet Google Ad Grants elke maand een advertentietegoed van $10.000 voor Google Ads. Het verschil met Google Ads is dat jij als organisatie de klikkosten niet hoeft te betalen, maar dat Google dit doet voor jou. Het adverteren via Google Ad Grants brengt verschillende voordelen met zich mee: Je krijgt meer zichtbaarheid door te adverteren, je kan meer donaties verkrijgen en je kan meer vrijwilligers overtuigen.
5 stappen om aan de slag te gaan met Google Ad Grants
1/ Bekijk of je organisatie in aanmerking komt
Als non-profitorganisatie moet je voldoen aan twee voorwaarden.
- Ten eerste mag je alleen advertenties en zoekwoorden promoten die gebaseerd zijn op een missie.
- Ten tweede moet je non-profitorganisatie gevestigd zijn in één van de 50 landen waar Google Ad Grants actief is, dit kan je bekijken op de website. België is één van die 50 landen.
Voldoet je organisatie aan deze twee voorwaarden, dan moet je enkele stappen volgen om te kijken of je in aanmerking komt.
- Je moet je organisatie aanmelden voor Google Non-profitorganisaties. Daarnaast moet je non-profitorganisatie over een geldige liefdadigheidsstatus beschikken.
- Je moet akkoord gaan met de voor Google vereiste voorwaarden met betrekking tot non-discriminatie, ontvangst en gebruik van donaties.
- Je website is van goede kwaliteit die voldoet aan de eisen van Google Ad Grants.
- Je moet een goedkeuring ontvangen van Ad Grants na inschrijving van je non-profitorganisatie.
- Je organisatie moet voldoen aan het programmabeleid van Google Ad Grants, zodat je in aanmerking kan blijven.
Overheidsorganen- en instellingen, ziekenhuizen, medische concerns, scholen, academische instellingen en universiteiten komen niet in aanmerking. Liefdadigheidstakken van onderwijsinstellingen komen wel in aanmerking voor Google Ad Grants.
2/ Aanmelden bij Google voor Non-profitorganisaties
Indien je een goedkeuring hebt ontvangen van Ad Grants, kom je in aanmerking. De volgende stap is een account bij Google voor non-profitorganisaties aanvragen. Dit kan heel eenvoudig via de website. Om je aan te melden bij Google voor Non-profitorganisaties moet je geregistreerd zijn bij TechSoup. Zij zijn verantwoordelijk voor het verificatieproces voor non-profitorganisaties.
3/ Het pre-kwalificatieformulier voor Ad Grants indienen
Als je account van Google voor non-profitorganisaties is goedgekeurd, kan je overgaan naar stap drie. Bij stap drie dien je het pre-kwalificatieformulier in, deze kan je terugvinden in de inschrijvingshandleiding voor Ad Grants.
4/ Een account maken
Na het afronden van stap 1, 2 en 3, moet je de stappen in de inschrijvingshandleiding voor Google Ad Grants voltooien. Via deze stappen wordt je account correct ingesteld.
5/ Je account indienen voor beoordeling
Je account is nu aangemaakt, waardoor je een eerste campagne kan aanmaken. Na het aanmaken van deze campagne, dien je je account in voor beoordeling.

Mijn account is aangemaakt en mijn campagne is goed beoordeeld. Wat nu?
Vanaf nu kan je gratis adverteren via Google Ad Grants. Om te adverteren moet je wel met enkele richtlijnen rekening houden:
- De advertenties moeten volledig gebaseerd zijn op tekst, gebruik dus geen afbeeldingen of video’s.
- Daarnaast worden de gemaakte advertenties alleen weergegeven op pagina’s met zoekresultaten van Google. Deze advertenties worden onder de betaalde advertenties weergegeven.
- Vervolgens moeten de zoekwoorden die je gebruikt voldoen aan verschillende voorwaarden. Zoekwoorden van één woord zijn bijvoorbeeld niet toegestaan, net als zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore. Bekijk hier de volledige handleiding voor Google Ads Grants zoekwoorden.
- Tot slot bedraagt het maximum aan kosten per klik $2,00.
STRAK kan jou op weg helpen
Bij STRAK kan je terecht voor professioneel advies, maar ook voor een professionele opvolging in verband met Google Ad Grants. Daarnaast bieden wij de maximale begeleiding en het maximaal resultaat. Wil je even bijkletsen over Google Ad Grants met een heerlijk kopje koffie ☕️ ?
Neem gerust contact met ons op via plan@strak.be.