
Voert jouw bedrijf al een Employer Branding traject uit? Als het antwoord niet volmondig “ja” is, dan loop je heel wat opportuniteiten mis. Het belang van Employer Branding reikt een pak verder dan enkel jouw openstaande vacatures in te vullen.
Wat is Employer Branding?
Iedereen kent intussen het algemene concept, maar we bakenen toch drie cruciale termen af: Employer Brand, Employer Branding en Employer Value Proposition.
- Een Employer Brand omschrijft hoe jij nu gezien wordt als werkgever door de buitenwereld.
- Employer Branding is de brede verzamelterm voor alle inspanningen die je onderneemt om jouw (gewenste) Employer Brand in de kijker te plaatsen.
- Een Employer Value Proposition is wat je als werkgever te bieden hebt aan jouw werknemers. Het is
- wat je onderscheidt van jouw concurrentie;
- wat je werknemers motiveert om deel uit te maken van het bedrijf;
- en wat je belooft aan jouw werknemers, zowel de huidige als toekomstige.
- Kortom: de EVP is de Employer Brand waar je naar streeft, in zekere zin.
Het invullen van de openstaande vacatures is voor vele bedrijven het voornaamste doel van hun Employer Branding. Maar zoals je merkt, is een volwaardig traject natuurlijk veel meer gelaagd.
Hieronder sommen we 4 argumenten op waarom Employer Branding onmisbaar is binnen elke bedrijf.
1) Er is altijd een employer brand aanwezig
Dit is dé belangrijkste gedachte voor in jouw achterhoofd: Zelfs als je niet actief of bewust investeert in Employer Branding, moet je je realiseren dat er toch steeds een Employer Brand bestaat.
Uiteindelijk praat er altijd wel iemand over jouw bedrijf, merk of producten. Of het nu jouw eigen werknemers, klanten of concurrentie zijn. Misschien zelfs een oud-werknemer, stagiair of een sollicitant. Hun ervaring met jouw bedrijf heeft invloed op hoe ze over je denken. En hoe ze over je denken, kan enerzijds jouw gewenste imago bevestigen, en in het beste geval zelfs versterken, maar kan jouw imago natuurlijk ook sterk aantasten.
Bovendien bevinden we ons allemaal online. Alles wat we doen of zeggen, en wat anderen over ons zeggen, bereikt zoveel meer mensen dan we vaak denken.
Daarom raden we je sterk aan om actief bezig te zijn met jouw Employer Branding, zo kan jij jouw eigen perceptie naar de buitenwereld toe beheersen. Simpele stappen hiertoe zijn een bedrijfsvideo of een jobs website.
Zoek je vrijblijvend advies over
Employer Branding voor jouw bedrijf?
2) Employer Branding trekt nieuwe werknemers
Dit punt is zonneklaar, omdat het dé nummer-één-reden is waarom vele bedrijven investeren in Employer Branding: een instroom aan kandidaten generen om de openstaande vacatures in te vullen.
Net zoals een potentiële klant, zal ook een potentiële sollicitant verschillende touchpoints met jouw bedrijf zoeken om informatie in te winnen. Denk maar aan de vacature zelf: Hoe stel je het bedrijf daar voor? Maar vergeet zeker ook niet reviews van klanten op Google; reviews van (ex-)werknemers op beoordelingsplatformen zoals Glassdoor; jouw eigen sociale mediakanalen, jouw website, etc.
Wie daarom investeert in Employer Branding, zal de kans op een positieve ervaring met deze touchpoints verhogen. Dat vertaalt zich dan hopelijk ook in een sollicitant dié keihard geloof in jouw bedrijf en de ideale match is met jouw bedrijfscultuur.
Employer Branding helpt je ook om deze sollicitanten na aanwerving te behouden, want wanneer jouw Employer Branding niet strookt met de werkelijkheid, loop je het risico dat jouw nieuwe talent zal weglopen. Employer Branding zorgt voor een rode draad in jouw authentieke verhaal.

3) Jouw werknemers een podium geven.
Employer Branding gaat een pak breder dan enkel passende, nieuwe mensen aan te trekken. Je moet natuurlijk ook jouw huidige mensen behouden.
Dat doe je door hen te betrekken in jouw bedrijf. Ze zijn dé hoofdspelers, want er zijn geen betere vertegenwoordigers van jouw bedrijfscultuur dan jouw huidige werknemers. Zij weten exact hoe het er in realiteit aan toe gaat. Wanneer zij hun eerlijke ervaringen delen met de buitenwereld, komt dit des te krachtiger en overtuigender over. Mensen luisteren naar mensen. Mensen kopen van mensen.
Het is dan ook belangrijk om jouw huidige werknemers een waardig podium te geven: met getuigenissen via motion quotes om nieuwe mensen te overtuigen, blogs geschreven uit hun ervaring met een specifiek project dat getuigt van hun expertise, hen een volwaardige rol geven in jouw sociale mediacontent (social selling), etc.
MEER: Ontdek ons Employer Branding aanbod
4) Een uniek verhaal vertellen
Jouw eigen authentieke verhaal verkondigen, maakt deel uit van jouw Employer Value Proposition.
Kandidaten zoeken niet enkel beloning, maar ook plezier in hun werk. Door jouw werkomgeving, bedrijfscultuur en voordelen de wereld in te sturen, toon je het onderscheid met jouw concurrenten.
Doe je dit niet enkel waarheidsgetrouw, maar ook op een consistente wijze, dan versterk je jouw boodschap des te meer. Het beperkt zich dus niet enkel jouw sociale mediaberichten, maar het is een geheel van alle handelingen, keuzes en inspanningen die je doet.
Niet elke kandidaat zal zich aangesproken voelen, maar wie zich nét wel aangesproken voelt, neigt het dichtste bij de perfecte match.
Waarmee kunnen wij je helpen?
Ben je intussen overtuigd van het belang van Employer Branding? Of verkies je een gesprek om de mogelijkheden af te tasten? We helpen we je met plezier verder!
Contactformulier