Recent heeft Google een nieuwe functie toegevoegd in Google Analytics: Analytics Intelligence. Deze kunstmatige intelligentiefunctie zorgt ervoor je geen rapporten meer hoeft te raadplegen, maar je vragen rechtstreeks aan Google Analytics zelf stelt.
Wie vraagt die krijgt
Als je weet welke gegevens je nodig hebt, moet je enkel en alleen nog klikken op het Intelligence Icon en je vraag stellen. Is het dan echt zo simpel als het lijkt? Wel, momenteel kan je enkel zeer eenvoudige vragen stellen aan Analytics Intelligence. Je krijgt antwoorden op je vragen die gemakkelijk zijn raad te plegen maar je wel enkele seconden tijd besparen.
Voorbeelden:
- “Hoeveel gebruikers hebben we vorige week gehad?”
- “Vergelijk bounce-rate op mobiel met desktop”
- “Welke dag heeft deze maand het meeste verkeer gehad?”
Kan je Google echt alles vragen?
Helaas kan Google Intelligence nog niet al je prangende vragen beantwoorden. Zo krijg je bijvoorbeeld geen antwoorden op diepgaande strategisch/adviserende vragen.
Voorbeelden:
- “Welke doelen en/of gebeurtenissen moet ik instellen?
- “Waarom is mijn conversie/omzet gedaald?”
- “Moet ik meer investeren in Adwords of Facebook-campagnes?”
Wat brengt de toekomst?
De Analytics Intelligence-functie is alvast niet het eerste wapenfeit van Google op vlak van kunstmatige intelligentie en al zeker niet het laatste. Denk maar aan meldingen in Google Analytics over positieve of negatieve gebeurtenissen op je account. Ook binnen Adwords werd kunstmatige intelligentie al eerder gebruikt. In de nabije toekomst zal Google nog meer inzetten op kunstmatige intelligentie. In de verdere toekomst zal Google deze laatste vragen waarschijnlijk wel kunnen beantwoorden. Wordt vervolgd.
Bron: Frankwatching, auteur Gerard Rathenau
⸺
Ondergedompeld worden in de wereld van Google Analytics? Laten we samen in zee gaan! Contacteer ons.