Online adverteren is net als gewoon adverteren vaak een zaak van herhaling en aanwezig zijn. Het is (helaas) niet voldoende om 1x een boodschap te communiceren om meer bekendheid en uiteindelijk sales te bereiken, enkel door herhaling wordt er aan branding gedaan.
Om er voor te zorgen dat je regelmatig aanwezig bent met een boodschap is het slim om te werken met een contentkalender. Deze kalender geeft je enkele voordelen.
Acties inplannen
Hoe vaak zien we het niet dat een zaakvoerder vol goede plannen zit om regelmatig op de juiste moment gericht te adverteren, maar dat hij of zij er niet toe komt omdat er gewoon te weinig tijd voor is. Begin januari zijn de plannen er wel, maar een paar weken later is het al om zeep.
De contentkalender zorg er voor dat je eigenlijk al een flink deel van het werk op voorhand doet. Je denkt al na over de actie en kan zo veel sneller schakelen eens je een advertentie moet activeren. Dit zorgt er voor dat je als ondernemer gemakkelijker bij het marketingplan kan blijven en ‘aanwezig’ bent online.
Stille periodes overbruggen
Stel dat er tussen twee grotere evenementen toch een lange periode zit dan kan je die veel sneller detecteren en zo vermijden., je hoef je niet steeds af te vragen ‘hoe lang is het al geleden dat we nog eens iets deden?’. Lanceer in dergelijke periode misschien eens een experimentje met alternatieve keywords in Google Adwords of andere targeting (Facebook).
Creativiteitscontainer
Persoonlijk krijg ik veel ideeën terwijl ik onderweg ben met de auto of als ik aan het hardlopen ben. Vroeger dacht ik dat ik die wel zou kunnen onthouden, maar nu weet ik dat het van belang is om die zo snel mogelijk ergens ‘neer te pennen’. Daarom zet ik die losse flarden al meteen in een online map waar alle (mogelijke) marketingacties staat van STRAK.
Die komen dan in de contentkalender en zo krijg ik aardig wat leuke campagnes die ik meestal al op voorhand kan plannen!
Recyclage van kalender
Recyclage is positief. Niet enkel voor het milieu, maar ook bij online marketing. Uiteraard moet je niet klakkeloos zaken van vroeger herhalen, maar het levert vaak materiaal om opnieuw te gebruiken.
Vergeet trouwens ook niet om eerst even te zien naar de resultaten van een vorige actie voor je deze terug activeert. Wat bracht die op? Is de actie wel interessant om te herhalen? Wat waren de sterktes? Waren er verschillende advertenties? Welke was de beste advertentie en waarom?
Zo leren we elke keer bij en maken we in principe steeds betere campagnes!
⸺
Op zoek naar hulp bij het maken van een contentkalender of bij het plannen van online advertising in het algemeen? Geef ons een seintje.