Leestijd: 4 minuten.
Google Ad Grants is een mogelijkheid om gratis te adverteren op Google. Het is een superhandig marketingkanaal dat Google aanbiedt aan vzw’s en non-profits.
> Komt jouw organisatie in aanmerking voor Google Ad Grants en hoe kan je dit aanvragen? Dat kan je terugvinden in het blogbericht ‘Wat is Google Ad Grants en hoe werkt het’.
> Vroeg jouw organisatie een Google Ad Grants-account aan en kregen jullie een account? Proficiat! Dan kan je hieronder verder lezen hoe je dit account optimaal kunt inzetten en welke optimalisaties er allemaal mogelijk zijn.
> Kan je wel wat hulp gebruiken bij het aanvragen of optimaliseren van jouw Google Ad Grants? Contacteer STRAK en wij staan jouw organisatie met veel plezier bij.
Google Ad Grants voorwaarden
Gratis Google-advertenties zijn natuurlijk heel erg leuk, maar Google verwacht wel dat je je best doet goede campagnes te maken en (in de plaats van geld) wat tijd in investeert in je account. In dit blogartikel geven wij enkele tips hoe je je campagnes kan optimaliseren en wat je kan automatiseren.
De meest recente voorwaarden (sinds januari 2018) waaraan je moet voldoen zijn de volgende. Voor die met een sterretje hebben wij een gouden tip:
- Geen zoekwoorden van één term *
- Niet toegelaten: te algemene zoekwoorden
- Geen zoekwoorden met kwaliteitsscore 1 of 2 *
- CTR (doorklikpercentage) van minstens 5%
- Conversies bijhouden, indien van toepassing *
- Minstens twee advertenties per advertentiegroep
- En minstens twee advertentiegroepen per campagne
- Minstens twee sitelinks
- Ten slotte moet je ook meedoen aan de jaarlijkse programma-enquête
Daarnaast staat in de basisbeginselen van Google Ad Grants dat je maximum CPC (kost per klik) 2 dollar mag zijn* en dat je dagbudget gelimiteerd is tot 329 dollar (ongeveer $10.000 per maand).
Deze voorwaarden lijken misschien een hele boterham, maar mits een goede opzet en enkele tips valt dat allemaal goed mee. De voorwaarden nalezen op de website op Google? Dat kan op deze website.
Tips&tricks bij de voorwaarden van Google Ad Grants
-
Geen zoekwoorden van één term
Bij het maken van een advertentiegroep geef je verschillende waardevolle zoekwoorden in. Achteraf niet zeker of ze allemaal wel langer dan één woord waren? Je kan de volledige lijst met zoekwoorden één voor één nakijken, maar je kan ook filteren op woorden die geen spatie bevatten. (Klinkt gek? Als je meer dan één woord hebt in je zoekterm, heb je zeker een spatie nodig)
Dit doe je als volgt: ga naar ‘zoekwoorden’ en filter (linkboven ‘filter toevoegen’) op ‘kenmerken’ > ‘zoekwoordtekst’ > ‘bevat geen’ > typ bij ‘waarde’ een spatie.
Als je zoektermen hebt met slechts één woord, zullen die nu getoond worden.
-
Geen zoekwoorden met kwaliteitsscore 1 of 2
Hier komt een automatische regel van pas: zorg ervoor dat zoekwoorden met een te lage score automatisch gestopt worden.
Tools en instellingen > Bulkacties: regels > klik op het plusje en kies ‘regels voor zoekwoorden’ > actie: ‘zoekwoorden onderbreken’ en voorwaarde: ‘kwaliteitsscore > 2’.
-
Conversies toevoegen
Google heeft graag dat je conversies toevoegt, en dat is -ook voor jezelf- heel handig. Op die manier kan je duidelijk zien welke campagnes of advertenties converteren, en welke niet. Je kan makkelijk conversies importeren uit je Google Analytics, hiervoor moet je Ads-account gekoppeld zijn aan je Google Analytics. Het is sowieso interessant om je Ads- en Analytics-account te koppelen, zo vind je de resultaten van je Google-campagnes makkelijk terug in Analytics.
Google Ads en Analytics koppelen: ‘Tools en instellingen’ > Instellingen: Gekoppelde accounts > Google Analytics
Google Analytics doelen importeren als Ads conversies: ‘Tools en instellingen’ > Meting: Conversies > toevoegen door te ‘importeren’ uit ‘Google Analytics’
-
Max CPC hoger dan $2.
Je kost per klik mag maximum 2 dollar zijn, maar er is een manier om deze voorwaarde te omzeilen. Als je als kiest voor een automatisch biedstrategie gaat Google zelf je cpc bepalen in functie van hoe je het best je doel (veel conversies/klikken/…) kan bereiken. En -heel mooi meegenomen- op die manier kan je cpc ook hoger dan 2 dollar zijn 🙂 🙂 🙂
De biedstrategie ‘conversies maximaliseren’, bijvoorbeeld, als je je waardevolle conversies hebt toegevoegd aan Google Ads. (Hoe? Dat zie je in de vorige tip). Of klikken maximaliseren, als dat interessanter is voor jouw campagne.
! Voor gewone Google campagnes (niet via Grants) is het natuurlijk nooit de bedoeling zo’n hoog mogelijke CPC te krijgen, dat spreekt voor zich.
Wij hopen je goed op weg te kunnen helpen met deze Google Ad Grants-tips!
Toch geen zin om alles zelf te optimaliseren? Of laat je graag één van onze experts jouw campagnes nakijken? Neem gerust contact op met STRAK.