Een Facebook-, Twitter- en Instagramaccount beheer je reeds allemaal. Tijd, inspiratie en/of kennis spelen je echter parten om op het juiste moment én via het goede kanaal, de perfecte content voor je doelgroep te plaatsen. Een social media takeover biedt de oplossing! Een social media takeover creëert extra tijd, professionaliteit en creativiteit.
De marketingstrategie is uitgeschreven, het product ligt in de winkelrekken, het promotiemateriaal is gedrukt, de nieuwsbrieven uitgestuurd. Maar.. daar eindigt het hele marketingverhaal nog niet. Het social media gedeelte loert immers al om de hoek. Een Facebook-, Twitter- en Instagramaccount beheer je reeds allemaal. Tijd, inspiratie en/of kennis spelen je echter parten om op het juiste moment én via het goede kanaal, de perfecte content voor je doelgroep te plaatsen. Een social media takeover biedt de oplossing! Zo kan een social media takeover zorgen voor extra tijd, professionaliteit en creativiteit.
Waarom een social media takeover?
Tijdens een social media takeover worden je social mediakanalen overgenomen door een externe persoon of partij. Uiteraard is een social media takeover niet voor eeuwig en altijd, maar voor een specifiek moment. Denk maar aan een event, productlancering of social make-over of tijdens de vakantieperiode. Maar waarom zou je een externe persoon achter de knoppen van jouw social media kanalen plaatsen? Het antwoord op die vraag is heel eenvoudig. Het zorgt voor rust én creërt extra tijd die kan besteed worden aan verschillende andere nuttige zaken. Daarbovenop kan de verantwoordelijke voor de social media takeover zich volledig toespitsen op de social media kanalen, een niet te onderschatten onderdeel van je online aanwezigheid. Social media is namelijk het jongere en krachtigere broertje van de mond-tot-mond reclame.
In zes stappen social media takeover plannen en lanceren
1. Bepaal het doel van de social media takeover
Als je geen concreet doel voor ogen hebt, is het weggeven uit de hand geven van jouw social media kanalen nutteloos. Allereerst moet je je dus afvragen wat je hoopt te bereiken met de social media takeover. Wil je online professioneler voor de dag komen? Wil je meer tijd uitsparen voor andere relevante zaken? Wil je meer bereik en/of betrokkenheid realiseren bij de doelgroep? Of gewoon meer leads generen? Belangrijk hierbij is dat jouw doelstelling(en) duidelijk wordt omschreven en meegedeeld naar de host die jouw kanalen onder handen neemt.
2. Kies relevante social media kanalen voor jouw doelgroep
Analyseer en weet op welke kanalen jouw doelgroep precies actief is. Het is namelijk niet de kwantiteit, maar de kwaliteit van de social media kanalen die tellen. Steek geen tijd in social media kanalen waar jouw doelgroep amper actief is. Ga intensief voor kanalen die effectief gehanteerd worden door jouw doelgroep.
3. Bepaal de communicatiestijl
Bepaal op voorhand hoe je gaat communiceren naar je doelgroep en met welke content je ze gaat benaderen. Daarom is het belangrijk je doelgroep zeer goed te kennen en je tone-of-voice hierop af te stemmen. Blijf uniek, authentiek en consistent tijdens je communicatie. Zo is het handig een stijlgids op te stellen die de tone-of-voice van jouw merk, onderneming of event weerspiegelt.
4. Maak een draaiboek en content kalender
Het grootste deel van de content kan worden ingepland in een content kalender, zodanig dat de social media hier perfect op kan worden afgestemd. Eens de kalender opgesteld is, kunnen de activiteiten worden ingepland. Iedere moment van communicatie boodschap wordt per kanaal ingepland. Om de activiteiten te waarborgen kan alles neergeschreven worden in een draaiboek. In zo’n draaiboek staat beschreven wat en hoe de content geplaatst moet worden. Een draaiboek is als een bijbel voor een priester, een houvast in donkere dagen.
5. Zorg voor een geschikte community manager om jouw social media kanalen te beheren
Het maakt niet uit hoe groot of klein je onderneming of event is. Een social media takeover is maar zo goed als de host zelf. Zo heb je verschillende opties: Ga je voor een externe host, belichaamd door een social media specialist? Een persoon die de kneepjes van het vak perfect kent en jouw kanalen professioneel voor de dag laat komen. Of kies je toch voor iemand die het bedrijf door en door kent. Iemand intern die de “taal” van het bedrijf spreekt en precies weet hoe de doelgroep in elkaar zit. Kiezen is altijd een beetje verliezen. Daarom raden wij aan voor allebei te kiezen. Aan de ene kant kan de social media specialist de voorzetten geven hoe, waar, en over wat gecommuniceerd wordt. Aan de andere kant kan de interne, de werknemer van het bedrijf, bijgevolg de voorzetten binnenkoppen met zijn specifieke know-how en slang.
6. Meet, analyseer en stuur bij waar nodig!
Community management is niet enkel het plaatsen van posts en berichten die in de content kalender staan gepland. Monitoring en webcare zijn een cruciaal onderdeel van community management. Niemand heeft een glazen bol die kan zien wat de succesformule is op social media. Daarom is het belangrijk een goed overzicht te bewaren over al de social media kanalen en te corrigeren waar nodig. Dit alles om de gestelde doelstelling(en) te behalen.
Een social media takeover in een notendop
Eerder in deze blogpost vertelden we al dat een social media takeover maar zo goed is als de host zelf. De host kan alvast een stevig handje geholpen worden met goede en duidelijke afspraken omtrent de doelstelling van de social media takeover. Deze afspraken zullen dan perfect tot uiting komen in een uitgekiemde content kalender en draaiboek. Deze twee instrumenten orkestreren gegarandeerd de symfonie naar het social media takeover succes.
Ik wil ook een social media takeover!
Meer weten over Social Media takeovers en hoe dit voor jouw organisatie of merk zou kunnen werken? Neem contact met ons op of kom langs in ons kantoor in Gent. De koffie staat klaar 😉.