
Leestijd: 3 minuten
Wat een vreemde tijden, één virus en heel de wereld valt stil … Sectoren die plots op de pauzeknop drukken (al dan niet noodgedwongen door de overheid). Campagnes die van de ene op de andere dag niet meer hoeven. Evenementen die tot ver in de toekomst worden afgelast. We hebben met ons team te samen al meer dan veertig jaar ervaring in de online marketing sector, maar dit is gelukkig de eerste keer dat we zoiets tegenkomen.
Het is natuurlijk allemaal nog wat heel pril maar er komt gelukkig ook wel een ‘post-Corona’ tijdperk. Volgens sommigen zal de wereld nooit meer hetzelfde zijn, maar mensen zullen ook in de toekomst diensten zoeken en producten kopen. Afhankelijk van de impact op het huishoudelijk budget of de cashflow van bedrijven (zij die overlevenden), verwachten we na de crisis toch wel drukke tijden. *fingers crossed*
Daarom is het vanuit online marketing op dit moment zeker niet de bedoeling om volledig stil te vallen. Alles zal weer worden opgestart en de bedrijven die nu hun ‘fundamenten’ steviger maken kunnen zich dan aan een mooie voorsprong verwachten! Uiteraard begrijpen we wel dat bepaalde bedrijven mogelijks nu ‘ergere’ problemen op te lossen hebben. En wij zijn, als een studio vol online marketeers, uiteraard ook niet echt neutraal.
Maar we zijn er van overtuigd dat bedrijven die nu niks meer doen aan hun marketing, na de crisis een tweede keer problemen zullen hebben. Dit omdat de winners van morgen (post Corona) nu worden gemaakt!
Graag delen we hier een paar ideeën of bedenkingen rond online marketing in deze periode. Het is een lijstje met doelbewust een paar eenvoudige tips (quick wins), vooral bedoeld om je te doen nadenken over mogelijke pistes.
Adverteren
Sommige bedrijven hebben vrij snel beslist om even niet meer te adverteren, dit omdat ze vrezen voor de ROI. Voor bepaalde sectoren is dat zeker ook terecht. Zo hebben we klanten die actief zijn in de reis- of eventsector en die hebben natuurlijk heel hard te lijden onder deze crisis, werkelijk niemand boekt nu een reis of plant nog een event.
Maar moet je dan ook volledig stoppen met adverteren? Misschien moet je zachtere campagnes bedenken, lead campagnes bijvoorbeeld, in plaats van conversie campagnes. Na de crisis gaan mensen zeker terug op reis gaan (misschien net iets anders, maar reizen zullen mensen blijven doen). Het is dan nu het moment om die mensen toch al wat te prikkelen, om hen al te doen dromen. In de praktijk om ze naar jouw website te krijgen want daar staat die heerlijke Facebook pixel waar mee kunnen toveren. 😉
Wat adverteren op search betreft (Google ads) begrijpen we ook niet zo goed waarom je alles zou afzetten? Als mensen geen vakantie boeken en er dus niet naar zoeken dan heb je ook geen mediakosten. Wel uiteraard je zoektermen in de gaten houden, maar dat moet je altijd doen.
Voor basisproducten zouden we sowieso de kraan niet (volledig) dichtdraaien. We gaan er van uit dat mensen misschien even de aankoop van extra schoenen of kleding zullen uitstellen, maar op een bepaald moment heb je die natuurlijk wel nodig.
En … de prijzen om te adverteren op Facebook of Google zijn vandaag een heel pak lager dan vorige maand.
Vraag en aanbod nietwaar.
Mensen zijn (nog meer) online
Heel veel mensen zijn nu thuis en zitten nu nog meer online. Indien je er nu in slaagt om mensen te ‘triggeren’ en naar jouw website te doen klikken, dan is dat terug heel interessant voor over een paar weken. Indien je een verhaal kan brengen over jouw bedrijf of jouw mensen dan kan dit dus voor verdere targeting een grote waarde hebben.
Ook hier is het afhankelijk van je sector, maar informatie over hoe mensen deze crisis kunnen aanpakken + de mogelijke gevolgen lijken ons heel waardevolle content. Denk bijvoorbeeld aan verzekeringen, tuinaanleg, BBQ, energiebesparingen, thuislevering, gezondheid … heel veel dagelijkse zaken dus.
Je online winkel juist zetten
Dit is het moment om even stil te staan bij alle communicatiekanalen die je nu al hebt. Je kan zeker al meteen een paar dingen opsommen die je al lang van plan was om te doen maar waarvoor er geen tijd was.
Wat kan je allemaal doen?
- Je Google Mijn Bedrijf fiche terug eens opfrissen. Extra content, nieuwe foto’s, wat extra reviews…
- Facebookpagina eens goed overlopen om te zien of alles nog strak staat. En misschien ook eens zien bij collega’s wat die doen en jij nog niet.
- Instagram account.. Idem dito! Zorg bijvoorbeeld dat je bio krachtig is ingevuld en je uitgelichte stories zijn aangemaakt en perfect gesorteerd.
- LinkedIn is 🔥, heb je daar al een communicatieplan voor klaar liggen?
- Ging je niet eens Pinterest bekijken?
- Had je ook niet ergens e-mailadressen van klanten waar je niks mee doet (opgelet wel met GDPR)
- …
Een speciale vermelding voor je website, waar je nu echt kan inzetten op SEO! Je weet al langer dat zoekmachineoptimalisatie heel kracht kan zijn. Stel je voor dat je kan scoren op jouw dienst of product gecombineerd met jouw regio, heerlijk!
Het excuus om SEO uit te stellen is uiteraard dat het wat langer duurt om de vruchten te plukken. Maar aangezien deze crisis mogelijks nog zo’n 8 à 10 weken zal duren is dit hét moment om te schrijven en je seo content uit te bouwen.
Hopelijk hebben we je voldoende kunnen prikkelen en ga je morgen (al dan niet in je pyjama) aan de slag in je thuiskantoor. Indien je ideeën hebt en je wil die laten toetsen, we zijn heel benieuwd naar je plannen en voorzien altijd een no-nonsense reply. 😉
#StayHomeStaySave 💪😷