In onze vorige blogpost keken we al even naar enkele evoluties in onze vakgebieden. Zo staat de digitale wereld nooit stil. Dat vertaalt zich telkens in nieuwe uitdagingen, nieuwe technieken, nieuwe tools, enz. Laten we even kijken naar Facebook Business Manager, de zakelijke tool van het platform. Of laten we eerder spreken van de Meta Business Suite, dat langzaam aan geïmplementeerd wordt. Eén van de veranderingen vindt plaats in het advertentiebeheer, met name vernieuwde advertentiedoelstellingen. De 11 huidige ads doelstellingen worden geconsolideerd naar 6 nieuwe doelstellingen.
Wat zijn ads doelstellingen?
De naam zegt het al: een advertentiedoelstelling duidt aan wat je exact wilt bereiken met je advertentiecampagne. Daarom is het belangrijk om hier vooraf goed over na te denken. Vervolgens stel je je gehele advertentie hier naadloos op af, want het logaritme van Facebook (Meta) optimaliseert namelijk je advertentie om deze doelstelling zo goed mogelijk te behalen.
Bijgevolg kan een foute ads doelstelling een grote impact hebben op het succes van je campagne. Bijvoorbeeld: Wil je vooral dat mensen de video van je advertentie bekijken? Dan kies je steevast voor de doelstelling Video Views. Wil je eerder dat ze een specifieke actie uitvoeren op je landingspagina? Dan kies je ongetwijfeld voor de doelstelling Conversions. Hiervoor stel je vooraf een actie in via de Facebook Pixel en/of Conversions API.
Welke ads doelstellingen zijn er?
Momenteel vallen de huidige ads doelstellingen in 3 basiscategorieën: namelijk bekendheid (awareness), overweging (consideration) of conversie (conversion). Je herkent hier ongetwijfeld het verloop van een standaard sales funnel in.
- Bekendheid: doelstellingen die interesse in je bedrijf, product of dienst genereren. Bij het vergroten van de merkbekendheid vertel je mensen wat jouw bedrijf zo waardevol maakt.
- Overweging: doelstellingen die ervoor zorgen dat mensen gaan nadenken over je bedrijf en op zoek gaan naar meer informatie.
- Conversie: doelstellingen die mensen met interesse in je bedrijf aansporen je product of dienst te gebruiken of kopen.
De bijhorende 11 ads doelstellingen zijn dan:
Categorie: Bekendheid
- Merkbekendheid: De bekendheid van je bedrijf, merk of service vergroten.
- Bereik Je advertentie tonen aan zoveel mogelijk mensen in je doelgroep.
Categorie: Overweging
- Verkeer: Mensen van Facebook naar een bestemming naar keuze sturen, zoals de landingspagina van je website, een blogbericht, een app, een telefoongesprek enzovoort.
- Betrokkenheid: Mensen bereiken die naar verwachting meer interactie hebben met je bericht. Deze betrokkenheid omvat vind-ik-leuks, het plaatsen van opmerkingen of het delen van je bericht. Het kan ook inhouden dat mensen aanbiedingen op je pagina hebben geclaimd.
- App installaties: Mensen naar de appstore sturen waar ze de app van je bedrijf kunnen downloaden.
- Videoweergaven: Video’s van je bedrijf delen met mensen op Facebook die ze waarschijnlijk gaan bekijken.
- Leads genereren: Leads verzamelen voor je bedrijf. Maak advertenties die informatie van mensen verzamelen die interesse hebben in je product, bijvoorbeeld advertenties waarin mensen zich voor je nieuwsbrief kunnen aanmelden of waarmee je mensen aanspoort je bedrijf te bellen.
- Chatberichten: In contact komen met mensen in Messenger, Instagram Direct en WhatsApp. Communiceren met potentiële of bestaande klanten om de interesse in je bedrijf te vergroten.
Categorie: Conversie
- Conversies: Mensen stimuleren om een specifieke actie op de website van je bedrijf uit te voeren. Laat ze bijvoorbeeld producten toevoegen aan een winkelwagentje, je app downloaden, zich registeren op je site, je bedrijf bellen of een aankoop doen.
- Verkopen uit catalogus: Producten uit je webshopcatalogus tonen om verkoop te genereren.
- Winkelverkeer: Je fysieke bedrijfslocaties promoten bij mensen die zich in de buurt bevinden.
(Bron: Meta for Business)

Wat worden de nieuwe ads doelstellingen?
Facebook houdt van verandering. Eerst was er de aankondiging dat Facebook Inc. omgedoopt werd tot Meta. Dat heeft als gevolg dat de Facebook Business Manager geleidelijk aan hervormd wordt naar de Meta Business Suite. Om die evolutie meer cachet te geven, volgen er dus ook inhoudelijk enkele aanpassingen. Zo zullen de 11 bovenstaande ads doelstellingen op zijn beurt vervallen en blijven er 6 nieuwe doelstellingen over, namelijk:
- Bekendheid
- Betrokkenheid
- Verkeer
- Leads
- Verkopen
- App promotie
Even onder de loep nemen
Hoewel er minder ads doelstellingen in aanbieding zijn, merk je al snel de verandering niet heel ingrijpend is. Zo werd er niet gekozen om 5 ads doelstellingen te schrappen. Sommige ads doelstellingen worden verweven in andere doelstellingen, omdat het verschil tussen beide zodanig klein geworden is. Een goed voorbeeld zijn de videoweergaven, die al een zekere vorm van betrokkenheid waren. Ook de achterliggende funnel structuur (bekendheid-overweging-conversie) blijft als het ware behouden, maar zal niet meer zo prominent getoond worden.
Ter illustratie vergelijken we de 11 oude ads doelstellingen met de 6 nieuwe ads doelstellingen:
Oude doelstelling | Nieuwe doelstelling | |||
|
wordt |
|
||
|
valt onder |
|
||
|
blijft |
|
||
|
blijft |
|
||
|
wordt |
|
||
|
valt onder |
|
||
|
wordt |
|
||
|
valt onder |
|
||
|
wordt |
|
||
|
wordt |
|
||
|
valt onder |
|
De invloed op bestaande campagnes?
De belangrijkste vraag is natuurlijk “Moeten mijn ongoing campagnes helemaal opnieuw gemaakt worden volgens deze nieuwe doelstellingen?” Omdat dit een grote impact zou betekenen op vele campagnes, maar ook op de workload, is dit de meest gestelde vraag van onze klanten.
Het antwoord is gelukkig neen. Alle huidige campagnes kunnen behouden blijven volgens de oude ads doelstellingen en zullen bijgevolg ook actief blijven.
En, hoe gaat het met jouw campagnes?
- Kunnen jouw huidige campagnes op Facebook & Instagram nog verder op punt gezet worden? Dan kunnen wij je ongetwijfeld helpen met de optimalisaties en het beheer.
- Of start je met een volledige nieuwe campagne? Dan helpen we je graag bij de opzet.
- Ook voor campagnes op andere platformen zoals Google, Bing, LinkedIn en Pinterest kan je bij ons terecht.
Vul hieronder het formulier in en dan contacteren we je zo snel mogelijk terug.
Contactformulier
Voor deze klanten adverteren wij op Facebook
Hieronder vind je een greep uit de klanten waarvoor wij al Facebook advertenties uitvoerden of ondersteunend advies verleenden:
- MeetDistrict: aanbieder van inspirerende werkplekken voor een betere toekomst.
- Agence Ultimmo: vastgoedspecialist voor de regio’s Oostduinkerke, Koksijde en Sint-Idesbald.
- Pure Pharma: specialist in exclusieve apotheekinrichtingen.
- Teak Deco: handelaar in massieve teakmeubelen voor binnen en buiten.
- Nr4: the place to be voor dames met een maatje meer.