Leestijd: 3 minuten
Pinterest is voor veel bedrijven en potentiële klanten een bron van inspiratie. Met Pinterest kan je een zakelijk account aanmaken, waar je verschillende afbeeldingen kan pinnen. Je kan moodboards over verschillende topics maken waar je passende afbeeldingen pint. Deze afbeeldingen kunnen potentiële klanten zien en repinnen. Als bedrijf kan je jouw creativiteit de vrije loop laten op Pinterest.
Maandelijks heeft Pinterest 250 miljoen actieve gebruikers. Pinterest is voornamelijk een vrouwenplatform, want 71% van de gebruikers bestaat uit vrouwen. Maar dit wil niet zeggen dat mannen niet actief zijn op Pinterest. Uit onderzoek blijkt dat 40% van de nieuwe gebruikers mannen zijn. Het is dus belangrijk dat je als bedrijf focust op beide geslachten. Welk geslacht primeert voor jouw bedrijf hangt natuurlijk af van je doelgroep.
📌 Wat kan je bereiken met Pinterest?
Pinterest kan ervoor zorgen dat je als bedrijf meer zichtbaarheid creëert naar potentiële klanten toe. Adverteren op Pinterest kan leiden tot extra verkeer naar je website, waardoor je dan ook weer meer kan verkopen. Uit een onderzoek dat gevoerd werd door “Marktonderzoeksbureau Neustar”, blijkt dat advertenties op Pinterest 30% effectiever zijn dan andere online advertenties. Via je gepinde afbeeldingen op Pinterest kan je ontdekken wat je doelgroep wel en niet leuk vind. Aan de hand van deze informatie, kan je jouw doelgroep beter benaderen. Door Pinterest kan je de potentiële klant beter beïnvloeden en aanzetten tot actie als ze op het punt staan een beslissing te nemen.
📌 Hoe werkt adverteren op Pinterest?
Bij Pinterest kan je ook targetten aan de hand van interesses, zoekwoorden en doelgroep. Laat je gesponsorde pins zien aan mensen op basis van wat ze leuk vinden. Het is belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Zodra je de doelgroep geïdentificeerd hebt, kun je ‘actalike’ doelgroepen gebruiken. Daardoor kan je andere mensen benaderen met gelijksoortige interesses en gedrag.
Pinterest biedt de mogelijkheid om statistieken te bekijken. Via deze statistieken kan je bekijken welke afbeelding succesvol is en waar je nog meer op moet inzetten. Om je extra te ondersteunen bieden partners van Pinterest oplossingen voor merkherkenning, evaluaties, tracking en validatie. Voor de populariteit van je merk kan je bij de statistieken gegevens bijhouden over merkloyaliteit, overwegingen en koopinteresse. De statistieken geven je ook inzicht in welke interesses populair zijn. De oplossing voor verkoopcampagnes toont aan hoe waardevol koopinteresse is op Pinterest. De tracking en validatie oplossing zorgt ervoor dat je een rapport ontvangt met de belangrijke statistieken zoals zichtbaarheid, impressies, betrokkenheidsacties en clicks.
Als je wil adverteren op Pinterest, moet je wel voldoen aan enkele advertentievoorwaarden. De pins die je wil sponsoren op Pinterest:
👉 Moeten bewaard zijn in je eigen zakelijk profiel.
👉 Moeten bewaard zijn op openbare borden.
👉 Moeten een bestemmings-URL hebben.
👉 Mogen geen link-verkorters in de bestemmings-URL of beschrijving hebben.
👉 Mogen geen video’s of GIF’s van derden zijn.
👉 Moeten de Pinterest normen voor advertenties volgen.
Als je een advertentie hebt gemaakt, wordt deze beoordeeld door Pinterest. Er wordt bekeken of de advertentie de advertentierichtlijnen naleeft. Deze beoordeling kan tot 24 uur duren. Als je na het indienen van de advertentie voor beoordeling de targeting of beschrijving bewerkt, moet de advertentie opnieuw ingediend worden ter beoordeling. Ook deze beoordeling kan opnieuw 24 uur duren. Zorg er dus voor dat de advertentie de richtlijnen naleeft en niet meer bewerkt wordt na beoordeling.
Het maken en beheren van advertentiecampagnes kan eenvoudig door de bulkeditor te gebruiken. Hoe werkt de bulkeditor? Je kan een sjabloon voor een CSV-bestand downloaden en in dit sjabloon vul de gegevens voor je campagne in. Tot slot upload je het bestand in de bulkeditor, waardoor al je wijzigingen in één keer doorgevoerd kunnen worden.
📌 Ontdek de 4 tips voor goede Pinterest-content
1/ Plan je strategie
Zorg voor hoogwaardige content en wees consistent.
2/ Kies je onderwerpen
Kruip in de huid van de doelgroep en gebruik de Pinterest inzichten over seizoenen, interesses en doelgroepen. Optimaliseer je landingspagina’s, zodat de potentiële klant op de juiste website terecht komt.
3/ Vul de details in
Geef een volledige beschrijving bij de afbeelding, de eerste 50 tekens worden weergegeven in de tijdlijn van een gebruiker. Maak gebruik van hashtags om zoekresultaten te verbeteren.
4/ Volg de Pinterest richtlijnen
Spam wordt niet toegestaan op Pinterest. Meerdere keren dezelfde pin bewaren, wordt afgeraden.
🦸🏻♂️ STRAK to the rescue
Bij STRAK kan je terecht voor professioneel advies over social media. Daarnaast bieden wij de maximale begeleiding en het maximaal resultaat voor jouw marketing.
Wil je even bijkletsen over social media? Neem gerust contact met ons op via plan@strak.be.