Wie het in België over zoekmachines heeft, denkt meteen aan Google. En terecht want het marktaandeel van Google in ons land is ronduit verpletterend (rond 97% in 2018). Dat is trouwens zo in de meeste Europese landen, maar niet in heel de wereld. Er zijn regio’s waar Google wel degelijk haar best moet doen voor een groot deel van de koek. Zo hebben in de Verenigde Staten Microsoft met Bing en Yahoo nog steeds een flink deel van de zoekmarkt in handen. In China is Baidu de grote speler, in Rusland is Yandex heel prominent.
Microsoft en zoekmachines
Microsoft is met haar operating system Windows een van de meest gekende en succesvolle reuzen uit de korte informaticageschiedenis. In het pre-internet tijdperk was het bedrijf zelfs heel dominant aanwezig, maar op de online markt was het bedrijf van Bill Gates minder succesvol.
Zo ook op de markt van de online zoekmachines. Het is zeker niet zo dat het bedrijf het niet heeft geprobeerd en dat er geen middelen zijn ingezet om eigen zoekmachine te promoten. Bing (voorheen Live Search, Windows Live Search en MSN Search) wordt gewoon niet ervaren als het merk om te zoeken, dat is Google (met het werkwoord ‘iets googelen’).
In België haalt Bing een marktaandeel van zo’n dikke 3%. Peanuts vergeleken met het zoekvolume op Google natuurlijk. En toch is het volgens ons interessant om te bekijken of adverteren op Bing misschien voor jouw producten of diensten interessant kan zijn.

5 redenen om te adverteren op Bing
1. Weinig concurrentie op Bing
Laat ons eerlijk zijn, Google Adwords is fantastisch. Jouw advertentie kunnen tonen aan surfers die op zoek zijn naar jouw product of dienst, geweldig toch?! Google Adwords heeft als grootste advertentienetwerk ter wereld haar verdiensten bewezen, helaas is er door die populariteit ook een negatieve kant gekomen. Iedereen zit op Google, dus jouw advertentie moet het vaak afleggen tegen heel veel andere advertenties. Zit je in de heel concurrentiële markt? Dan kom je al je concurrenten ook tegen op Google.
Het is dan ook stukken moeilijker geworden om bovenaan te staan of om op te vallen. Gelukkig kan je terugvallen op de expertise van ervaren online marketeers.
Bing heeft heel wat minder adverteerders, dus als je een beetje een sterke campagne bouwt, lukt het vrij aardig om bovenaan te staan.
2. Bing is goedkoper
Zoekmachinemarketing is gebaseerd op een veilingsysteem. Het komt er dus op neer dat jouw advertentie meer aandacht zal krijgen als je ook meer biedt. Gelukkig is er ook de quality score die ervoor zorgt dat je ook een kwaliteitsvolle advertentiecampagne moet opzetten.
Wie veiling zegt, zegt bieden uiteraard. En als je met veel bent (zie concurrentie in vorig punt) dan gaat de prijs al snel de hoogte in. Dat is goed nieuws voor Google, maar minder voor diegene die bieden.
Bij Bing is er een stuk minder concurrentie dus zijn de prijzen ook een stuk lager, soms tot maar 10% van wat je bij Google Adwords betaalt!
3. Weinig trafiek is nog steeds trafiek
Voor het geval je nog steeds ‘mokt’ over het feit dat er niet veel trafiek zit op Bing… Zelf als het maar een fractie is van de trafiek op Google, het kan uiteraard nog steeds converteren. Gezien de bovenstaande argumenten (minder concurrentie en goedkoper) heeft Bing alvast twee belangrijke troeven in handen.
Stel dat je met een snelle opzet een paar extra conversies kan behalen, dan is dit steeds de moeite. Zeker als je in een markt zit waar een conversie al snel een paar tientallen of honderden euro’s waard kan zijn.
4. Weinig werk
Ik zou zeker niet aanraden om te starten met Bing als eerste campagne. Uiteraard is het slimmer om eerst een sterke Google Adwords campagne op te zetten en er voor te zorgen dat die optimaal draait.
Die expertise kan je dan gebruiken om ook voor Bing een sterke campagne op te zetten. Het netwerk is qua opzetten voor een groot deel gelijklopend en er bestaat zelfs een manier om automatisch Google Adwords campagnes op te laden!
5. Extra netwerken gebruiken is slim
Hou er ook rekening mee dat er mensen zijn die nu eenmaal Google niet gebruiken (voor welke reden dan ook), wil je die mensen echt links laten liggen? Zoals reeds vermeld zijn het evengoed consumenten en vergroot je met elk netwerk je vijver van potentiële leads.
Conclusie
Heb je al een goedlopende Google Adwords account, wil je die expertise met een beperkte inspanning ook eens testen op een ander netwerk? Ga er dan voor. Ook Bing-gebruikers zijn consumenten en wie weet haal je hier voor een veel lagere prijs die extra conversies binnen.
Als je niet aanwezig bent op Bing, zal je ze sowieso daar niet behalen.
⸺
Vragen over adverteren op Bing? Of interesse in onze globale aanpak van adverteren op verschillende netwerken? Aarzel dan niet om ons te contacteren voor een vrijblijvend gesprek.