Blog

Facebook en haar nieuwsoverzicht richtlijnen; what’s in it for you?

Groot nieuws uit Facebookland. Nadat de social media wereld even in rep en roer stond na een Facebook-testje waar in zes verschillende landen het organisch bereik was gekelderd, heeft Facebook toch de kalmte kunnen bewaren. Meer nog Facebook publiceerde zelfs nieuwe richtlijnen voor News Feed publishers.

De nieuwsoverzicht richtlijnen zijn ontworpen om een overzicht te geven over; hoe de feed nu precies werkt, welke normen Facebook belangrijk vindt en welke tips en tricks je in de toekomst kan gebruiken om te t te scoren in het overzicht. Wij geven je hieronder graag wat meer duiding.

Facebookgebruikers willen content met toegevoegde waarde

Het hoofddoel van het nieuwsoverzicht is om mensen te verbinden met content waar zij het meeste belang aan hebben. Anders gezegd publishers moeten zorgen voor content op maat van hun doelpubliek én met toegevoegde waarde. De Facebookgebruikers verwachten daadwerkelijk ook content die zinvol en informatief is in hun overzicht.

Facebook benadrukt wel dat het niet hun corebusiness is om te beslissen of de gepubliceerde content bagger of nuttig is. Ze vinden het wel hun plicht om mensen te verbinden met content die voor hun toegevoegde waarde kan zijn. Daarnaast vindt Facebook het de plicht dat publishers hun best moeten doen om betekenisvolle content te maken die ook effectief interessant is voor het doelpubliek.

Facebook tips voor publishers:

  • Begrijp je doelgroep, weet wat er leeft;
  • Creëer content met een toegevoegde waarde;
  • Optimaliseer de mobile web experience;
  • Volg extra tips om het nieuwsoverzicht te verbeteren.

Facebookgebruikers willen geloofwaardige inhoud

Facebookgebruikers willen betrouwbare informatie te zien krijgen op het platform. Logisch, wie wil dat nu niet? Dat is zo klaar als een klontje. Zo zijn de gebruikers het meeste dol op authentieke, originele verhalen in hun nieuwsoverzicht. Facebook vertelt in haar mededeling dat ze momenteel hard aan het werk is om haar befaamde algoritme te finetunen. Dit met uiteindelijk doel dat de gebruikers van het platform ook daadwerkelijk authentieke content te zien krijgen. Verder bekijkt Facebook ook hoe het misleidende, sensationele en “spammy” berichten kan bannen van ieders nieuwsoverzicht.

Facebook tips voor publishers:

  • Plaats geen misleidende content
  • Ga niet voor links die worden beschouwd als clickbait
  • Plagiaat is helemaal uit den boze
  • Maak geen gebruik van link-shorteners
  • Misleid gebruikers niet (cloaking, nabootsing, valse polls en valse info)

Posts niets op Facebook wat jezelf ook niet graag hebt

Elke dag loggen mensen in op hun Facebookaccount om te verbinden met mensen en te delen met mensen. Facebook verklaart dan ook weer het mooi te vinden dat hun platform de diversiteit in de wereld weerspiegelt op haar kanaal. Om een ​​veilige en respectvolle omgeving te waarborgen, heeft Facebook wereldwijde normen ontwikkeld die uitleggen welk type inhoud is toegestaan en welke niet. Zo zijn er onder meer strenge regels omtrent pesten en bepaalde grafische inhoud. Publishers moeten aandachtig zijn voor deze regels vindt Facebook. En deze regels bijgevolg ook respecteren.

Facebook tips voor publishers

  • Plaats geen inhoud die ongepaste of seksuele activiteit bevat
  • Post geen inhoud die direct geweld of criminaliteit aanmoedigt
  • Plaats geen inhoud die pesten aanmoedigt
  • Gebruik geen haattaal
  • Moedig geen zelfdoding aan

We geven toe de ene tip is al wat nuttiger dan de andere. Maar besef wel beste lezer, Facebook is wel bezig met “iets” te bouwen om content op een serieuze manier te screenen. Wat is nog een groot vraagteken. Wordt ongetwijfeld vervolgd.Voor we het vergeten!  Hulp nodig met Facebook of andere sociale media kanalen? STRAK staat paraat.