Let’s hit the rewind button ⏪
- Influencer-marketing blijft enkel toenemen. Bedrijven gaan nog meer inzetten op influencers om hun merk, product of dienst te promoten.
- Nu alles mobiel wordt, wint verticale content aan belang. Daarom zullen velen platformen inzetten op Stories.
- Social commerce, de verkoop via sociale media, groeit uit zijn babyschoentjes.
- Unieke producten of diensten zijn onvoldoende om je te onderscheiden. De focus ligt nog meer op creatieve en authentieke content.
- Doelgroepen vernauwen. Er zal meer worden ingezet op lokale targeting.
Back to the future! 👨🏻🔬
Dat influencer-marketing ook in 2020 zou toenemen, stond volgens ons als een paal boven water. Je merk linken aan de juiste influencers brengt nu eenmaal heel wat voordelen met zich mee. We zagen het fenomeen de laatste jaren een interessante evolutie meemaken en meer matuur worden. Toch lagen vele influencers onder vuur door hun kritische uitspreken over de pandemie. Deze raad geldt dus ook in ‘normale’ tijden: Wees kritisch in je samenwerkingen. Als bedrijf wil je natuurlijk dat je product centraal staat en verbonden wordt aan een persoon die past in het plaatje, én dat die persoon een positieve invloed heeft op zijn massale bereik. Wanneer een influencer in een kwaad daglicht staat, heeft dat vaak ook een negatief effect op je bedrijf.
Conclusie: Moeilijk om te evalueren, dus we blijven kritisch met 0/1.
Onze voorspelling over Stories klopte gegarandeerd. Meer zelfs, de pandemie leek hier geen invloed uit te oefenen. Zo investeerden kanalen als Instagram, Facebook en Snapchat massaal in nieuwe toepassingen voor hun Stories-functie. Meer filters, meer stickers, meer widgets. We zagen dit jaar zelfs enkele heel atypische platformen de functie introduceren: Denk maar aan het professionele platform LinkedIn. Recent kondigde ook de muziekstreamingdienst Spotify de functie aan voor hun artiestenpagina’s. Die wordt momenteel volop getest. En wie deed er een halsstarrige poging om nog relevant te blijven bij het grote publiek? Twitter natuurlijk. Zij introduceerden hun versie Fleets.
“That’s a Bingo!” Deze voorspelling kwam uit: 1/1.
De overige drie voorspellingen kwamen des te meer op de voorgrond door de huidige crisis.
- Niet-essentiële winkels sloten vaak hun deuren voor bepaalde periodes. Hierdoor konden ze vaak enkel online hun producten en diensten verkopen. Er werd dus massaal ingezet op e-commerce en ook social commerce kreeg hierdoor een stevige boost. Zo toont onderzoek aan dat een kanaal als Instagram vaak geraadpleegd wordt in het koopproces. Het zou dus zonde zijn om het kanaal niet verder in te zetten bij de finale stappen, nl. de effectieve aankoop.
- Onze lokale handelaars moesten nog harder opboksen tegen de grotere, internationale concurrenten. Ook de mindset van onze bevolking was hiernaar gericht: We wouden onze lokale, vaak bevriende handelaars maar al te graag steunen. Kortom: lokale targeting bewees des te meer zijn nut.
- Tenslotte, doordat alle handelaars hun online aanwezigheid vergrootten, kon je je enkel onderscheiden met creatieve en authentieke manieren. Zo niet, verdronk je in de poel van gelijkaardige content en aanbiedingen.
We zijn eerlijk: De pandemie gaven deze drie voorspellingen een extra duwtje in de rug. Niettemin kwamen ze uit, daarom 3/3.
De eindscore 🏆
Als er een officieel Google Certificaat bestond voor sociale mediavoorspellingen, dan konden onze online marketeers het toevoegen aan hun verzameling, want ze behaalden een score van minstens 80%.
We zijn enorm benieuwd naar hoeveel van deze voorspellingen klopten voor jouw onderneming! En heb je er ten volle op ingespeeld? Hoe dan ook, houd onze sociale mediakanalen in het oog, want binnenkort volgen onze voorspellingen voor 2021.
✖︎
Heb je momenteel nood een online marketing- of sociaalmediaplan voor jouw onderneming? Aarzel niet om ons te contacteren!