In het content marketing tijdperk waar we vandaag in leven praat iedereen over het feit dat succesvolle content afhankelijk is van de kwaliteit van de inhoud ervan. Klopt als een bus. Dat kunnen we als Social Media experten enkel maar bevestigen. Hoe kunnen we met de technische aspecten het verschil maken?
Instagram Analytics bewijst immers dat technische (foto)grafische nuances direct invloed kunnen hebben op het aantal likes/reacties op een bepaalde afbeelding.
Wij geven op de dag van de verjaardag van Instagram (hieperdepiep hoera) vijf tips weg om nog beter te scoren op Instagram.
1. Gebruik heldere beelden
Uit onderzoek blijkt dat heldere plaatjes het op Instagram gemiddeld 25% beter doen dan donkere afbeeldingen. Is jouw foto toch aan de donkere kant? Geen probleem, gebruik filters en lichtfuncties in je app! Ze zijn er namelijk voor een reden. Laat je foto daarom shinen als nooit te voren!
2. De achtergrond van een afbeelding
Hoe vreemd het op het eerste zicht ook mag klinken, de achtergrond van een beeld speelt een erg belangrijke rol in het totaalplaatje. Een achtergrond kan immers vaag, scherp, strak of gebalanceerd zijn. Slechts één regel is echt van toepassing: de achtergrond moet een ondersteunende rol bieden aan het hoofdobject. Foto’s waar de achtergrond en het hoofdobject in harmonie samenleven, kunnen zomaar liefst 30% meer aandacht opleveren dan gemiddeld.
3. Ga voor één dominante kleur
Ga tijdens het shooten voor uitdrukkelijk één dominante kleur. Met een dominante kleur bedoelen we een kleurtint die meer dan 50% van de foto bevat. Daarnaast kan je perfect kiezen voor andere basiskleuren. Statistieken tonen immers aan dat foto’s met één dominante kleur je tot 15% meer likes opbrengen.
4. Blauw scoort beter dan rood
Psychologisch onderzoek toont aan dat afbeeldingen, waar het hoofdobject de dominante kleur blauw heeft, meer dan 30% meer opvalt dan bij een afbeelding waar de kleur rood dominant is. We herhalen het; Puur psychologisch maar daarom niet minder effectief, zo blijkt!
5. Kies voor een getextueerde foto
Je vraagt je misschien af wat een getextueerde foto is? Wel, je mag het woord letterlijk nemen, een foto met textuur. Beter gezegd met “leven” in. Het blijkt immers dat hoofdobjecten of achtergrond met een “korrel” twee keer zo veel meer likes krijgen dan “platte” foto’s. Via een bewerkingstool kan je heel makkelijk extra structuur brengen in jouw afbeelding.
Bron: Later.com
⸺
Wil je nog meer hand-on tricks krijgen om beter te scoren op Social Media? Ideaal, want wij bieden ook workshops aan! Geef ons gerust een seintje.