Pinterest is een sociale medium met erg veel potentieel. Het draait voornamelijk op een visuele ervaring, mooie beelden en foto’s. Het is een platform dat vaak gebruikt wordt om inspiratie op te doen. Als bedrijf kan het interessant zijn om inspiratie aan te bieden aan gebruikers die geïnteresseerd zijn in een bepaald product, service of thema. Ook is het een ideaal platform om in interactie te treden met je (toekomstige) klanten.
10 Tips om Pinterest in te zetten als ondernemer
1. Zorg dat je Pinterest bedrijfspagina volledig ingevuld is.
Wanneer je als bedrijf een Pinterest account aanmaakt, zorg je best dat deze tip top in orde is. Denk aan een account naam die herkenbaar is voor klanten en een mooie profielfoto. Erg belangrijk is het ook om de beschrijving van je profiel goed in te vullen, eventueel ook voorzien van zoekwoorden waarop je wilt scoren. Als je bijvoorbeeld een meubelzaak bent, vermeld je best de woorden ‘meubelen’, ‘meubelzaak’ en ‘interieur’ in je beschrijving. Vergeet ook niet om op je website een link te leggen naar je Pinterest en omgekeerd, zo vinden bestaande klanten je makkelijk op dit sociale medium.
2. Inspireer je klanten met thematische boards
Op Pinterest draait het voornamelijk rond inspiratie en minder rond puur verkopen. Daarom is het belangrijk om niet enkel op je eigen producten of services te focussen. Maak ook boards aan die je klanten kunnen inspireren. Zo kan je bijvoorbeeld als meubelzaak een board aanmaken met de naam ‘Woonkamer inspiratie’, waarin je de mooiste foto’s van woonkamer interieurs deelt.
3. Blijf trouw aan je bedrijf en sector
Pinterest is een visueel en vrij informeel medium. Het is belangrijk om je toch vast te houden aan je bedrijfswaarden. Als B2B bedrijf hou je best een zakelijk en informerende toon aan. Wanneer je je als bedrijf net richt op een jong publiek en erg open willen communiceren, kan je een informelere toon gebruiken.
Ook is het van belang om binnen je industrie te blijven. Als gebruikers jouw bedrijf volgen, willen ze graag op de hoogte blijven van hetgene in jouw industrie gebeurt. Als meubelzaak een board maken over de beste citytrips van het jaar, is bijvoorbeeld niet zo’n goed idee.
4. Pin regelmatig
Zorg dat er een zekere regelmaat zit in het posten van nieuwe content. Zo duik je regelmatig op in de newsfeed van je volgers. Het kan ook interessant zijn om enkele seizoensgebonden posts op Pinterest in te plannen. Denk bijvoorbeeld aan een board met ideeën voor kerstcadeaus, inspiratie voor de lente of herfst, of misschien wel een board specifiek voor Pasen of Valentijn. Een contentkalender kan helpen om regelmatig te pinnen.
5. Volg relevante gebruikers
Bij sociale media draait het om interactie met gebruikers, dus is het ook belangrijk om andere gebruikers te volgen. Ga echter niet zomaar elk profiel volgen, maar enkel gebruikers die zelf een relevant profiel hebben met een link naar jouw bedrijf of sector. Als reisbureau kan het bijvoorbeeld interessant zijn om reis bloggers, reisbureaus, vliegtuigmaatschappijen of journalisten uit de reissector te volgen.
6. Zorg dat elke foto op je site gepind kan worden
Op je eigen website is het van groot belang dat elke foto kan pinnen met één simpele klik. Dat kan makkelijk door een plug-in van Pinterest te installeren. Dit zorgt er voor dat bezoekers van je site foto’s die ze mooi vinden in een handomdraai kunnen delen met hun volgers op Pinterest.
7. User generated content is belangrijk
Sociale media draaien op posts die door gewone gebruikers gepubliceerd worden. Deze content wordt vaak ook meer vertrouwd dan updates van bedrijven. Daarom is het erg belangrijk om als bedrijf mensen aan te moedigen te posten of pinnen over jouw bedrijf. Je kan zelf ook een board aanmaken, waarin je de leukste pins over jouw bedrijf samenbrengt. Sommige bedrijven koppelen hier soms wedstrijden aan, waarbij bijvoorbeeld de leukste pin van de maand iets kan winnen. Dit is een ideale manier om interactie met (toekomstige) klanten aan te gaan.
8. Promoot ook je site en andere sociale media kanalen
Op Pinterest kan je makkelijk boeiende content van je website of andere sociale media kanalen pinnen. Zo kan het fijn zijn om de beste blog posts van je site in één board te verzamelen. Elke blogpost wordt best voorzien van een sprekende foto én een link naar het artikel in kwestie.
9. Vergeet je beschrijving niet te optimaliseren
Bij je pins horen beschrijvingen, die van groot belang zijn. Pinterest toont namelijk posts op basis van relevantie. Daarom is het cruciaal om een goede beschrijving met bijhorende zoekwoorden toe te voegen. Op deze manier wordt je makkelijker gevonden. Dit principe lijkt aardig wat op zoekmachineoptimalisatie. Naast zoekwoorden kan je ook hashtags toevoegen en een call to action. Zo kan je bijvoorbeeld mensen aanmoedigen om op de foto te klikken om het volledige blogartikel te lezen dat je op Pinterest wou promoten.
10. Analyseer hoe je pins het doen
Niet enkel zorgen voor goede content en interactie is erg belangrijk, het is ook erg boeiend om de resultaten van je activiteit op Pinterest onder de loep te nemen. Bij je analytics kan je zien welke pins het goed doen en welke niet. Het kan interessant zijn om op basis hiervan te beslissen waar je in de toekomst je als bedrijf meer op kan focussen.
Binnenkort adverteren op Pinterest
In de Verenigde Staten kan je nu al adverteren op Pinterest, maar ook in België wordt dit naar verluid beschikbaar in de loop van dit jaar. Als bedrijf kan je niet enkel een advertentie laten lopen, er komt ook een mogelijkheid om direct producten te verkopen vanop Pinterest.
Met Promoted Pins kan je betalen om een bepaalde pin te promoten bij een doelgroep die je zelf instelt. Hierdoor kan je de juiste mensen bereiken met een boodschap die je zelf kiest. De post zelf zal er uit zien zoals een doorsnee pin, met het verschil dat er onderaan vermeld wordt dat het om gesponsorde content gaat. Dit valt erg te vergelijken met Instagram advertenties, die wél al beschikbaar zijn in België.
Ook komt er een ‘Buy It’ knop, die je als bedrijf kan instellen om direct naar de verkoop van een product over te gaan. Dit biedt erg veel mogelijkheden om van je Pinterest kanaal een echt commercieel succes te maken.
⸺
Met een strategie en plan van aanpak Social Media inzetten voor jouw onderneming? Aarzel niet dan zeker niet om contact met ons te nemen.